Gode råd til anvendelse af Google Apps

Google Apps kan bruges på utallige måder i forbindelse med undervisningen. Når eleverne bliver fortrolige med systemet vælger flere af dem at bruge det, hver gang de skal samarbejde om en opgave. Her følger et par gode ideer/råd til brugen af Google Apps på Herlev Gymnasium og HF.

1. Virtuel vejledning

Hvis man samler 5 elever på skolen og går rundt mellem dem, så spørger de ikke altid af sig selv, og ofte er de ikke meget for at vise, hvad de har lavet. Med Google Apps får man direkte adgang til deres arbejde, når det passer én, og man kan også vejlede på tidspunkter udenfor det normale skema. Der er en oplagt fare for, at man kommer til at arbejde mere. Jeg har kørt forskellige løsninger, men en model var, at hvis man valgte at få vejledning undervejs i skriveprocessen, fik man ikke andet end en karakter i den sidste ende – ingen rettelser i slutproduktet. Tanken er, at eleverne får mere ud af vejledning undervejs end af slutevaluering. Her er en lille film, som viser et eksempel på virtuel vejledning med Google Apps.

 2. Arbejde med en tekst

Det er vigtigt, at eleverne kan finde gode citater i de tekster, de læser. Det er også en god ting, hvis de kan systematisere dem. Google Apps kan bruges i denne proces. Man kunne gøre det samme med papir og blyant. Når man bruger Google Apps skal man ikke kopiere og dele ud, eleverne skal ikke sidde og skrive citaterne af, som lærer kan man løbende se, hvor eleverne er i deres arbejdsproces, og bagefter kan man altid finde tilbage til det dokument, man har arbejdet med. Her en lille film, der viser, hvordan man kan lade eleverne arbejde med en tekst, finde gode citater og gruppere disse.